Jul

Jul
Jul

søndag den 18. december 2011

18 dec.



Igår kom dette og et andet brød i ovnen. Faktisk startede historien for en uge siden, hvor jeg startede surdejen. Surdejen har stået hele ugen og boblet, og blevet fodret lidt undervejs med lidt mere fuldkornspelt mel og vand nogle dage. Men ellers passet sig selv.
Igår blev den så blandet med allemulige andre ting og sager.
De første 12 timer var de i ovnen på 50 grader, så blev der skruet op til 90 grader og skulle nu have stået 12 timer mere.
Men jeg skulle også have en and i ovnen idag så jeg forkortede tiden lidt ved også at skue op til 150 grader.

Langtidsbagt speltbrød med appelsin:(fra Camilla Plums julebog)

Til 2 brød.

2,5 dl surdej
3dl malt øl
4 -5 dl vand
400g spelt flager eller knækket spelt
400g speltfuldkornsmel
1 dl lyse rosiner
1 dl tørrede tranebær
2 dl græskarkerner
1,5 dl birkes
1 dl hørfrø
2,5 spskf. salt
1 spsk honning
1dl syltet appelsinskal i små bitte tern

Alt blandes og 2 brødforme fores med bagepapir og dejen puttes i.
På overfladen glattes med vand.
Formene pakkes nu ind i sølvpapir , så der ingen huller er, gerne flere lag.
De puttes i ovnen.

Surdejen:
200g fuldkornsspelt mel
3dl vand1 spsk yoghurt, lille smugle salt og en tskf honning. Syntes du ikke der sker noget på anden dagen putter du en ært gær i så skal der nok ske noget.

Dette brød er massivt, krydret brød a la pumpenikkel, og det har jeg altid elsket.
Kan forstille mig det med Emmetaler, den eneste ost jeg sådan rigtig kan lide.

Kan sige at det smager fantastisk bare med smør på. Skal nok have et stykke med til drengen på jobbet på fredag til vores lille pitte mini julefrokost.

Syntes det sjovt med en ny opskrift, der skal afprøves. Jo mærkeliger den lyder jo bedre, elsker noget der er utraditionelt.
Heldigvis har jeg en kollega der har det på samme måde, så vi elsker lige at fortælle hinanden om nye ideer, eller har noget med den anden skal smage.

Ellers har den stået på hjemmehygge. Fmilien har fået den and de har råbt efter længe (også en langtidsstegning over tre ,5 time), og juletræet er kommet ind og er blevet pyntet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg bliver så glad når i skriver en kommentar