Jul

Jul
Jul

søndag den 13. maj 2012

Mors dag

Mors dag blev fejret med at have besøg af en anden mor, en af mine veninder fra seminariets tid.

Jeg var totalt gået i det franske hjørne madmæssigt.
Efter den skønne skønne bog"Franske forbindelser" af Lise Septimius Krogh, som er en bog om fransk indretning, med skønne fotos har jeg fået min inspiration.
I bogen er der nemlig et par enkelt opskrifter indimellem.
Så det blev til Cæsarsalat,koldhævet olivenbrød, Tarpanade,dadler omviklet med parmasan skinke, mango med granaræblekerner. Dertil Emmentaler ost(den eneste jeg kan lide) og økologisk lammepølse.
Ej hvor vi hygge med dette ude i drivhuset i sommervejret, så kunne man drømme sig lidt væk til sommerferie i frankrig.


Til dessert have jeg også fra bogen lavet flødeost med honning og bærcoulis( Fromage blanc avec du miel et avec son coulis de baies rouges) , men det var ikke så godt igen, som det kunne have været. En anden gang vil jeg bytte ostemassen ud med græsk yoghurt.

Opskrifter
Desserten:
Bland 150g mascapone med 500g flødeost. eller som sagt græsk yoghurt.
Fordel det i et par glas hvor du før og efter har hældt lidt flydende honning(jeg brugte agavesirup) og ovenpå er der en miks af kirsebær hindbær og rababer der er kogt sammen med lidt sukker, mynte og lidt sort peber.
Pyndt med en mynte.



Cæsarsalat:
feta, agurk, tomat, oliven, salat, cashewnødder med en olie eddikedressing over, sådan en lavede jeg af en spak hvidvinseddike og 4 spskf olivenolie, salt og peber, et fed hvidløg og lidt chilie.


Oliventapenade:
200g sorte oliven
50g kapers
2 fed hvidløg
1dl oliven olie
og lidt vand og lidt citronsaft

Alt blendes.

Koldhævet brød:
8 dl lunket vand
1/2 pk gær
2 spskf salt
2 spsk hørfrø
en håndfuld hakkede  sorte oliven
cirka 1 kg hvedemel
Alt blandes og er stadig en blød dej.
Stilles til hævning til næste dag.
Så hældes dejen ud på en bageplade med bagepapir på og bages med det samme. Først 15 min ved 250 grader derefter 45 min ved 200grader.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg bliver så glad når i skriver en kommentar