Jul

Jul
Jul

torsdag den 17. maj 2012

Bøfstroganof


Sådan en lidt kold forårsdag kunne man godt lige lave en omgang bøfstroganof. Især på en fridag, hvor man har tid. Det ellers en af min mand specialiteter, en af de retter han står for, men han havde travlt med at slå græs, så idag blev det mig.
Startede simpelhen kl.16.00, så den kunne stå og småkoge de næste  par timer. Så bliver kødet så mørt, som smør.

Opskrift.
Jeg tog 2-3 løg og skar ud i tern, det samme med 2-3 fed hvidløg. Dette småstegte jeg lidt i en stor gryde. Lidt efter puttede jeg to pakker kød i gryden. Oksekød, der var skåret ud til stroganof. Kødet stegte jeg med løggene til kød strimlerne havde taget farve.
Så kom der 3 dåser hakkede tomat i, og et glas vand.
Nu blev det sat til at koge op, en tskf.grønsags  bouillion og to store skefulde paprika puttes også i.
Når det koger skrues der ned på 1, og det står nu og småkoger i 1,5-2 timer. Til sidst putter jeg indholdet af en firkant med soyafløde i, og så den klar. Sovsekulør kunne vi ikke drømme om at bruge, men ved godt en del mennesker bruger det.
Jeg havde lavet kartoffelmos til, det det bedste min datter ved.
Mosen lavede jeg ved at skrælle en hel pose økologiske kartofler, og satte dem til at blive kogt i cirka 20min. Så moser jeg dem med en gaffel, rører en klat smør i , lidt salt og lidt katoffelkogevand.Ingen mælk eller fløde, det der ingen grund til.

 
Blev nydt til en hvidvin, jeg fik i værtinde gave forleden.

1 kommentar:

Jeg bliver så glad når i skriver en kommentar