Jul

Jul
Jul

mandag den 28. maj 2012

Halv uventede gæster til sommermad.



Igår fik jeg atvide at min mands store piger med kærster og børnebørn ville komme idag til frokost. Det ville sige 11 personer til frokost og det var helligdag og jeg havde ikke mad i huset.
Godt at Fakta har åbent idag så, men stakkels dem der skal på arbejde på en hel lang fridag.
Så vi fandt hurtigt på at lave dette mad her. Der både skulle være noget voksne og børn, skulle kunne lide. Det viste sig dog at vi kun blev 8 ialt.

Øverst ser i mit olivenbrød, som jeg før har omtalt. Se opskriften på mit indlæg, der hedder "mors dag" eller her:
http://pippitime.blogspot.com/2012/05/mors-dag.html

Dertil:

To skåle med salat af tomat, forskellige salat (hovedsalat, blandet og spinat), argurk, oliven, fetatern og majs. Henover var der hældt lidt dressing af olivenolie, hvidvinseddike og salt og peber.
Så havde vi glemt at købe dressing og måtte hurtigt finde på noget så det blev:
1. Oliventarpanade.Opskriften er også at finde på mint indlæg fra "Mors dag".
2. Almindelig hvid dressing af ylette, salt, peber, lidt mælk og frisk klippet origano.
3. Salsa af et rå løg, en dåse tomat, et fed hvidløg, en agurk, salt og peber, der var blendet sammen.

Dertil:
Ristede pølser fra ovn.Penslet med lidt olie, salt og peber. De blev kaldt frøsnappere da de revnede og flækkede.

Til kaffen fik vi is og rababer muffins.

Opskrift på rababer muffins:

Først laver du raberkompot.Denne er i ovn. Rens rababerne og hæld noget sukker over dem i et fad, stil dem i ovnen i 30 min på 200grader, og køl det af. Kan også laves i gryde men så mister rababerne deres form og bliver til grød. Jeg elsker rababer og elsker at lave noget mad, med råvarer, der har med årstiden atgøre.

Lav dejen af 100g smør, 3 æg, 100g sukker, 90 g kokos"mel" og ikke gryn, halvdelen af en pose med hvide chokolade knapper, og 90g hvedemel.
Puttes i muffins forme.

Bag dem på 200grader i 10 min til de er lysegyldne.

Færdigbagte fik de en klat hvid smeltet chokolade(smeltet over vandbad.Det vil sige en skål, der kan klare varmen puttes i en gryde, hvor der i bunden er lidt vand, der sættes over varmen til det koger. Så tages gryden fra varmen). Nogle blev også drysset yderliger med lakridspulver. Der blev 21 små muffins ud af potionen.

Skøn sommerdag på gårdspladsen blev det, med dejlig sommermad. Normalt kan jeg godt lide at gå i flere dage og nogle gange uger og tænke over hvad mine gæster skal have at spise, men det var der ikke noget med denne gang.

3 udsplattede drenge på besøg i sommervarmen, når de ikke lige var henne og køle sig ned ved vores haveslage med koldt vand.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg bliver så glad når i skriver en kommentar