Jul

Jul
Jul

tirsdag den 29. maj 2012

En hemmelig oase mit i København


Elsker at finde de der hemmelige oaser mit i København og for den sags skyld også andre steder.
I søndags på en Københavner tur, kikker jeg et sted på Stor Kongensgade ind af en stor tung dør, der tilfældigt stod åben. En dør i en port ind til en baggård. En af den slags døre/porte, der normalt er lukkede og wau!, det første syn, der mødte mig er det I ser på det øverste foto.
Jeg måtte bare derind med mit kamara, lige meget om man måtte gå derind eller ej.

Inde i første baggård var denne hyggelige trappe.

Min datter ville helt klart gerne bo i den lejlighed, der var der helt oppe under taget. Vasketøjet der på denne måde blev trukket ud over baggården gjor det næmest fik sådan et sydlandsk træk.
Udsigten var heller ikke dårlig den kommer her.



I næste baggård lå dette lille "pak"ligende hus. Ganske hyggeligt med træer,småhaver, potteplanter, blomster, sjove lysanretninger og andre ting. Havemøbler stod fremme og de folk vi mødte snakkede sammen fra gården og igennem vinduerne til hinanden. Her leves livet, og man kender og hygger sig med hinanden og naboerne.
En lille del af København, der havde bevaret det gamle københavn med baggård på baggård osv. Men på den gode måde, hvor man har vedligeholdt bygningerne og formået at gøre det rigtigt hyggeligt. Ikke så man på nogen måde tænker slum. For det var det på ingen måde, det skal nok koste meget at bo her. Men så for mig at jeg og min mand udemærket kunne bo i dette lille hus, hvis det skulle være, så måtte min datter godt bo oppe på kvisten. Men er heldigvis stadig glad for at bo på landet, så det bliver ikke lige nu. Bare sjovt at lege lidt med fantasien.





Et lige så fantastisk kik var der den anden vej, da vi gik ud igen. Fra den bagerste baggård ud til den foreste.
Det var ikke lige sådan en smuk baggård jeg selv havde dengang, jeg boede på Nørrebro i 3 år, fra jeg var 21år til jeg var 23år. Jeg husker det som astfalt, baggårdskatte og affaldscontainere.
Ikke et sted man satte sig ned og hyggede med  naboen, kun når vi havde arbejdsweekender. Men jeg har dog med veninder siddet nede på selve gaden, med stole vi havde slæbt med ud og kaffe og kage. Det kunne man især da jeg boede i stueetagen og så med åbne vinduer og lidt musik ud. Det var ganske hyggeligt og ikke noget nogle klagede over.

Er du også typen der går og glor ind i folks baggårde....?

6 kommentarer:

  1. hvis jeg kom forbi sådan en baggård - ja så ville jeg være typen :o)
    fantastiske Fotos du har taget - og blik for detaljen.
    Folkene i gården har vist det samme - med de fine potteplanter - smukke farver, idyl.
    hilsen Mona

    SvarSlet
  2. Tak Mona
    Det var ren idyl.
    Kh Doreen

    SvarSlet
  3. Ja, det er jeg. Sikke nogen fantastiske billeder, du har så fint fået stemning og miljø med. Der kunne jeg godt nyde mit otium:-)

    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
  4. Tak Lisbeth skal vi lave et oldekolde

    Kh Doreen

    SvarSlet
  5. Fantastiske billeder! :)
    Jeg elsker også de spændende, gamle baggårde i København og går også derind, når jeg får chancen - har taget mange fotos fra interessante baggårde; sikke en historie disse rummer...

    SvarSlet

Jeg bliver så glad når i skriver en kommentar