Jul

Jul
Jul

tirsdag den 12. juli 2011

Sommer idyl i Roskilde Turforslag 3


De fleste  tænker nok på Roskilde domkirke, når de tænker Roskilde. Den er da også stor og flot, og især nød jeg de fine guld sole, der er kommet på tårnet, som nu er restureret færdigt.
Solen er for mig min religion.
Kirken er jo også et besøg værd indvendig på grund af alle de konger og dronninger, der er begravet her. Men der har vi været så mange gange så det gad vi ikke denne gang.
Roskilde er også for mig fyldt med barndomsminder, da det var her min farmor og farfar boede, da jeg var barn. De lever desværre ikke mere.
Da vi bor midt imellem Sorø og Ringsted, så er det som regel der vi handler, men om sommeren kan vi godt finde på at tage en tur et andet sted hen. Idag var det Roskilde og så gør vi det samtidig til en tur.

Bagel med en grøn te saft, hvor jeg mest faldt for den flotte flaske

Selvfølgelig slentrede vi også ned af gågaden, og på et tidspunkt bliver man sulten. Vi spiste på en Bagel bar på torvet ved tog stationen, "Bagels to go" hedder den. Den kan anbefales, og har også en elitesmily. Du er selv med til at vælge alt til din Bagel, først hvilken brød (der var vist 7 forskellige slags), så dip, så grønt og så kød.

Men Roskilde har meget andet.Her er det et billed taget inde i gården ved museet, der også har en gammel købmandsbutik. Lützhøfts købmandsgård.



En af traditionerne om sommeren er at skulle ned i havnen og nyde en is imens man kikker på skibe, nyder solen og hører mågeskrig. Måden vi kom ned i havnen var ned af en lille sti bag ved Roskilde domkirke og ned igennem byparken.



Sidste år fandt jeg dette lille hyggeligt stræde, på venstre side af havnen. Her ligger der små gamle fiskerhuse, og nogle har deres haver opaf skrænten bagved, eller der er bygget et hus mere ind deroppe. Der er hyggeligt og oppefra og ned af de små stier til havnen, kan man falde helt i minder om Paris omkring Monmatre.


Forsætter man af strædet, kommer man til en grus sti, der fører til "Kællingehaven", et naturområde ved Roskilde fjord, og her kan man forsætte af Fjordstien. En smuk sti, der fører forbi Skt. Hans hospital, hvor både min farmor og farfar har arbejdet for mange år siden. Tilbage i en tid, hvor det nok ikke har været særligt sjovt, at arbejde på et hospital for sindslidende. Men da de begge var nogle milde og blide personligheder, håber jeg de har givet disse mennesker lidt tryghed i hverdagen.
Det måtte blive en anden dag vi tager fjordstien. Vi gik bare op på den og tilbage af den til Roskilde.


Vil virkelig anbefale dette gamle fiskerleje, hvis man har set alle de sædvanlige turistatraktioner i Roskilde.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg bliver så glad når i skriver en kommentar