Jul

Jul
Jul

onsdag den 20. juli 2011

Hvad er en "rumlepot"?

Det hedder den altså sådan en hjemme hos os. Hvordan den fik navnet har jeg glemt. Men rigtigt hedder det en stegeso eller Rômertoft.
Det er en vidunderlig opfindelse.
Det meste af tiden står maden i ovnen og passer sig selv og spreder en skøn duft i hele huset.
Jeg kan stadig ikke forstå, hvordan en kylling kan få sprødt skind, når den står i sådan en med låg på. Men det kan den.
Min stegeso er af ler og inden man bruger den første gang skal den mættes med vand, altså stå i en spand med vand.
Min opskrift er inspireret af den dejlige bog "Spis dig yngre", af Thorbjörg Hafsteinsdottir.
Jeg har taget en økologisk kylling og smurt salt, peber og karry på skindet.
Lagt den i stegesoen. Rundt om den ligger der kartofler, gulerødder og tørret abrikos, skåret i stykker. Så hælder mand vand ved 1/3 del op af kyllingen og så skal stegesoen med låg på i ovnen på 275grader i 2-2,5 time.
Altid meget høje grader.
Når den kommer ud har der dannet sig en fantastisk sovs i bunden.
Jeg spiste brune ris til.
Man kan vælge at blende tilbehøret med nogle krydderier, til en dejlig dip.
Husk altid at købe en stor stegeso, du vil fortryde en lille, da der ikke kan være noget i.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg bliver så glad når i skriver en kommentar