Jul

Jul
Jul

tirsdag den 19. juli 2011

Christianshavn og indre København Turforslag 5

Statue fra indgangen til Glyptoteket

Hvis man tager en Københavnertur, så behøver man ikke altid at vælge en tur op og ned af Strøget. København er meget andet end det.
Med dette indlæg vil jeg give inspiration til en anderledes Københavnertur.
Vi valgte at stå af på Hovedbanegården. Vi gider ikke have bilen med ind til København, og skulle betale for parkering. Så enten tager vi toget hele vejen eller sætter bilen et sted i Vanløse og tager metroen til city,det tager ikke mange minutter.
Vi havde en ide om, at gå en tur ud omkring Christianshavn og så ind til city.
Man kan jo vælge et nyt kvarter man undersøger, hver gang man tager til København og så gå lidt ind i, hvad der ligger af historie om det sted.

En god lækker bog til inspiration er "København-folk og kvarterer" og Pernille Stensgaard. Der er mange lækre fotos i og man bliver introduceret til skjulte steder, man som Københavner måske ikke engang kender. Nu har jeg selv boet lige udenfor København( i Brønshøj), det meste af mit liv og flere af stederne i bogen var også nye for mig.
Derudover skriver Pernille også ret underholdende om København og folkene i byen.

Vi gik ud af Tivioli udgangen af hovedbanegården og gik langs Tivioli, indtil den første vej kom på tværs. Her gik vi til venstre, igen langs Tivioli.
Når, der kommer en vej igen på tværs, gik vi til højre forbi Glyptoteket.
Man kunne også have gået forbi Politigården, som ligger der i nærheden.Sidst vi gik forbi, fik vi lov af manden( i bosen), ved indgangen, at gå ind og se gårdspladsen, der er så flot med alle søjlerne. Du har sikkert set den mange gange i fjernsynet, men det er en superflot bygning. Der er noget romersk over den.

  
Så det videre derudaf og op over Knippelsbro. Heroppefra kan man se Københavnernes nye friluftsbad, som ligger i selve havnen, på Islandsbrygge.
Da vi kom over broen, gik vi under broen og over til Christianshavns vold. Den fulgte vi langs søen et godt stykke. Et af Københavns åndehuller.


Her er et kik fra volden over mod Islands brygge, hvor man tydelig kan se byfornyelse. Dette er ellers noget Christianshavnerne har kæmpet imod med næb og klør, for ikke at komme til at ligne alle de andre bydele. Flere steder har de frosset nye  madkæder ud, men her ser det altså ud til, at der er en masse, der er revet ned og noget nyt bygget op. Lidt ærgeligt, at de ikke kan få lov at bevare deres særpreg , så alt ikke skal ligne hinanden. Det kan du også læse om i bogen.
Der er mange trapper undervejs, hvor man kan komme op fra stien ved søen. Jeg tror vi gik op af en af de sidste.
Her kom vi op, så vi kunne kikke lige ned på det sted , hvor "Huset på Christianshavn" er optaget.
Den vej måtte vi selvfølgelig gå på.

 Det en meget idylisk brolagt vej.
For enden af den gik  vi til venstre mod Christianshavs torv.
Man kunne have valgt at besøge Christiania, når nu man var der, men det må blive en anden dag.
Jeg kan sige at deres rundvisninger med guide i weekenden, er meget spændende at høre.


Ved Christianshavns kanal kunne man også vælge, at gå tur eller sætte sig og kikke på bådene og livet deromkring. Noget jeg selv elsker, men denne gang gik vi videre. Til den sidste vej på venstre hånd lige inden, man går over Christianshavns bro tilbage til København city.
Denne vej førte ned til en kirke, der har en meget underlig krypt under kirken.
Nede i Krypten

Indgangen til Krypten.


På begge sider af gangen i Krypten ligger der trækister, med folk der er begravet. Disse kister er aflåst bag gitter.
Vi er sikker på, at man godt kunne optage en uhyggelig dansk film hernede.
Derefter gik vi tilbage til den store vej vi kom fra og over den og lidt ud af den vej indtil, der kommer en lille vej på højre hånd.
For her ligger cafe Luna, der er berømt med sine lækre weekend brunch.
Her skulle vi spise da det var min datters 16 års fødselsdag.
Vi har været her før og altid fået god mad.
Jeg har også et særligt minde fra stedet. Da vi engang var 12-15 kernesunde(efter bogen "Kernesund familie"), der mødtes her uden at kende hinanden. Men havde det til fælles at vi spiste kernesundt. Den dag havde vi fået cafe Luna til at lave mad uden komælk, gluten og sukker.  


En stor jordbær milkshake til fødselsdagsbarnet og en iskaffe til mig

"Green" hed denne brunchagtige tallerken jeg valgte.

Jeg kan kun anbefale denne cafe, for deres lækre mad, der er så flot præsenteret og deres friske personale(de ligner de elsker deres job).
Vi købte en almindelig cheesburger(det altså ikke en kedelig en, ordenligt brød, bøffer de selv har lavet og masser af grønt), en mørbradburger og min tallerken I  kan se.
Turisterne havde indtaget byen

Derfra tilbage til den store vej og over Christianshavns bro.
Her blev teenageren sluppet løs nogle timer alene til shopping og vi andre to gik rundt i city. Her får I til slut nogle stemningsbilleder.












3 kommentarer:

  1. Hej Doreen
    tak for turforslag.
    Nyttige for en jyde som jeg, der indimellem forvilder mig 'over there'.
    Christianshavn kender jeg dog rimeligt godt fra de glade 80'ere .. hvor er det lige du siger cafe Luna ligger ? den må da vist afprøves ..
    og krypten ?
    måske skulle vi mødes derovre engang ?
    (ikke i krypten, men i staden)
    hilsen Mona

    SvarSlet
  2. Det kunne være hyggeligt

    SvarSlet
  3. ja sig til i god tid hvornår du kommer herover på djæveløen ha ha

    SvarSlet

Jeg bliver så glad når i skriver en kommentar