Jul

Jul
Jul

mandag den 2. april 2012

Hvorfor jeg ikke drikker mælk

Der måske nogle der har undret sig over at jeg ikke bruger rigtig komælk i mine opskrifter og kan man bedst lide det så bruger man bare stadigvæk det.
Det startede med at jeg som barn ikke kunne lide det, det kunne min storbror heller ikke. Så vi drak vand og især saftevand og har ikke lidt mere af huller i tænderne af den grund.
Jeg kunne godt indtage mælk i madlavningen og på morgenmadsproduker osv
Men fik jeg for meget( bare af den grund) blev jeg oftere forkølet, heldigvis blev jeg ikke et ørebarn, som mange små børn, der får meget mælk.
Men jeg oplevede, at det gav for meget slim i halsen, hvilket fik mig til at rømme mig meget, dette gjor min mor også altid.
Som 18 årig var jeg vegetar i 12 år frem, dengang var det også et oprør imod den måde vi behandlede vores husdyr på. Mente at komælk var kalves mælk.
Ingen andre lande indtager så meget mælk som vi gør.
For nogle år siden satte jeg mig meget ind i om jeg nu manglede noget ved ikke at få mælk. Det var en stor øjnåbner. Faktisk er mælk i store mængder slet ikke sundt. Faktisk afkalker det knoglerne. Min mor indtog meget mælk, mælkeprodukter og ost hun havde og led meget af knogleskørhed og det gad jeg altså ikke at få.
Da min datter blev forkølet, som barn tog jeg altid komælken fra hende og hun bleb dobbelt så hurtigt rask som de gange jeg ikke gjor dette.
Både min datter og jeg indtager en magnesium/calsium pille bare for at være på den sikre side, men ellers er der meget kalk i mange andre ting som f.eks kål.
Ingen i min familie indtager komælk nu, det ihvertfald meget sjældent og så er det som regel som piskefløde eller is, hvor vi også kan finde på at bruge soyafløde og soyais.
Får min datter et flip med at hun pludselig vil have det til noget morgenmad så køber jeg fra økologiske jersykøer(som får lov at beholde deres horn).
Til smoothie og madlavning bruger vi ris, soya, mandel, havre mælk.Nogle gange laver jeg selv hirsemælk.
Husk dette er bare min holdning, du har heldigvis dit fri valg og jeg har valgt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg bliver så glad når i skriver en kommentar