Jul

Jul
Jul

lørdag den 25. februar 2012

Citronfromage from my childhood

Omkring juletid fik jeg denne dessert, hos et ældre familiemedlem. Den dag havde jeg ikke smagt citronfromage i 30-40 år, vil jeg tro. Det underligt med nogle retter, at de går af mode og så måske vender tilbage igen.
Jeg kunne ikke finde en flødeskumssprøjte, så flødeskummen er bare klattet ovenpå fromagen i skålen. Det kunne have set bedre ud.

Men idag ville jeg så selv prøve at lave citronfromage. Det gik godt, også selvom jeg ikke havde lavet noget med husblads siden jeg var helt ung og gik til husgerning. Det bare en klasiker, at skulle lave noget med husblads til husgerning eller hjemkundskab.

Min opskrift:

Citronfromage
(læs hele opskriften igennem først)
4 blade husblads lægges i blød i koldt vand i 10 min.
4 æggeblommer pastionseret piskes med 50-100g flormelis.(i den gamle opskrift skal der 150g sukker i, men jeg er begyndt at skære drastisk ned, det kan de fleste opskrifter godt klare.)
Æggehvider pastioseret piskes stive.
Husbladsen  smeltes over vandbad, tages af varmen og saften af en citron og en lime puttes i husbladsen.
Husbladsen puttes i ægge/sukker massen og skallen, der er revet af både limen og citronen puttes i.
Æggehviden puttes også i.
1/4 l piskefløde piskes og det meste blandes i.
Resten bruges til pyndt.
Så stilles den koldt i køleskabet.
Laves bedst om morgen.

DEnne dessert er god efter en tung ret, da citronfromage er meget let og luftigt. Men det også en ret tam dessert. Men jeg vil tænke den ind som  tynde lag i en lagkage, sammen med jordbær. Det tror jeg kunne blive godt.

3 kommentarer:

  1. uh ja Doreen, gør det! Jeg kan godt stå inde for citron og jordbær smag sammen, da jeg lavede en fødselsdagskage med lemon curd og jordbær. Tror fromagen er god fordi den er lidt tykkere i det end curd.

    ja det er sjovt som ting går af mode madmæssigt, hvad blev der af gelerand haha?

    SvarSlet
  2. Hej Doreen
    Tak for en dejlig opskrift.
    Jeg mindes citronfromagen fra min barndom i farmors køkken. Jeg har ikke fået det siden, men nu er der da en grund til at råde bod på det.
    Det er med stor glæde og interesse at jeg ser din blog, da naturen er en stor del af mit liv også.
    Jeg kan ikke finde din emailadresse her på siden. Er det muligt at du kan skrive til mig, da jeg gerne vil sende dig en mail.

    mvh
    René
    emails95@gmail.com

    SvarSlet
  3. Husblas = gelatine og fremstilles ud fra collagen fra sener, knogler og hud typisk udvundet fra svin og køer. (Lidt ulækkert efter min smag.) Vælg evt. et rent vegetabilsk alternativt i stedet - fx Agar agar. Bare et tip. :-)

    SvarSlet

Jeg bliver så glad når i skriver en kommentar