Jul

Jul
Jul

søndag den 21. april 2013

Frosne bær er ikke helt ufarlige

 
I årevis har jeg spist smoothie om morgen og elsker det. Det sådan en frisk sund start på dagen og du kan blande alt muligt sundt i, der gør det endnu bedre hybenpulver, spirella(tang), osv.
Men det altså ikke så godt, at bruge frosne bær længere, som ikke er blevet varmebehandlet. Altså at dine bær lige har fået et opkog. Det er fordi nogle bakterier ikke dør, bare ved at være frosset ned.

 
Så jeg gik en dag i gang med at koge alle de frosnebær vi havde købt og frøs dem ned i isternings bakker. Det funker fint nok, men er ret tidskrævende og så er det selvfølgelig heller ikke værre, besværet altså. Man har vist i mange år, at man skulle passe på med hindbær, men nu gælder det alle bær.
Vi har nogle bærbuske, men i år køber vi flere, hvad der kommer ind fra ens egen have det ved man hvad er. Øv!! at det skal være sådan fordi de i udlandet skylle bær i noget jeg ikke vil tænke på og fordi bærplukkere i udlandet og måske også herhjemme skal knokle løs og må tisse i marken og nå! ja! så der ikke lige vand og sæbe at vaske hænder i.

 
Du kan Google det hele og se det ikke bare noget jeg bilder dig ind. Det glædelige var, at jeg forleden fandt et firma, der sælger bær, der er varmebehandlede og at de frost poser netop sælges under frost og er små "isternings formet" coupes tror jeg de hed og kan bruges til smoothies.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg bliver så glad når i skriver en kommentar