Jul

Jul
Jul

fredag den 8. februar 2013

Stenalderbrød

 
Stenalderkost betyder kort fortalt, at man laver mad af råvare uden brød/ korn, sukker, mælk og forarbejdede fødevare. Da disse er råvare, som kom til os efter stenalderen. Mange mener at stenalderkost er den kost, der passer os mennesker bedst, da det genetisk passer til os.
 
Mange især kvinder jeg har mødt kan ikke tåle gluten(de føler de for oppustede maver af det, andre at de tager på af det), dette er glutenfrit.
 
Men den store udfordring er så at bage brød uden korn, og mel, men jeg fik stukket denne opskrift i hånden i en helsekost jeg var i fornylig og tænkte nu skal jeg prøve. Nødderne danner en slags nøddemel.
Brødet er dejligt knasende med masser af grove kerner i.
 
Opskrift på et brød
150g hakkede/malede mandler /cashewnødder (jeg bruger en lille elektrisk kaffemølle)
150g græskarkerner
100g hampfrø (proteinrige)
100g sosikkekerner/sesam
100g chiafrø (rig på omega-3)
1dl olivenolie
1-2tsk salt
5 æg
1/2 tsk kanel
1/2 tsk lakridspulver



 
Det hele blandes sammen.
Dejen hældes i en rugbrødsform med bagepapir i , og bages en time ved 160 grader.
Så tages det ud af formen og stilles til det har taget eftervarmen i ovnen uden form.
Skær først i det når brødet er koldt. 

Brødet kan holde sig en uges tid.




2 kommentarer:

  1. Jeg har bagt dette brød nogle gange nu og det smager bare efter mere.
    Ud over det mætter det dejligt.
    mvh
    marianne :-)

    SvarSlet
  2. Opskriften lyder rigtig lækker og jeg vil gerne i gang med den. Jeg er dog i tvivl, om lakridspulveret er lakridsrodspulver eller salmiak lakridspulver eller noget helt tredje? Hvem kan hjælpe mig med det spørgsmål?

    SvarSlet

Jeg bliver så glad når i skriver en kommentar