Jul

Jul
Jul

søndag den 11. november 2012

Efterårs hygge

 
Efterår efterår efterår nu er det der, for fuld styrke. Jeg går for tiden til hvalpetræning om søndagen.kl.9.00 inde i Ringsted. På en søndag ja, det helt hen i vejret, når man står op i mørke på en søndag så tidlig. Men når man har været afsted og kommer hjem ved 10.30 tiden så det skønt, at der stadig er en helt lang søndag tilbage stadigvæk.
Men idag var det meget tåget hele formiddagen, så der var bare EN ting jeg havde lyst til, da jeg kom hjem.
Nemlig "Arme ridder". Så jeg tog noget grovbrød jeg bagte forleden og skar i skiver. Skiverne blev vendt i en blanding af rå æg og lidt mælk og derefter vendt i sukker og kanel blanding. Ikke særligt sundt, men måske noget jeg gør to gange om året og så skal det også være.

 
 
Skiverne blev stegt på panden i lidt olivenolie, som jeg bruger til alt jeg steger.
Jeg spiste dem med lidt organge syltetøj, det var mums.

Senere bagte jeg nogle boller, der skal fryses ned til hele ugen, for dem der SKAL  have boller om morgen. Er træt af, at min datter spiser en masse købebrød, der er det rene luft.
Disse er bagt af økologisk sigtet og fuldkorns hvedemel fra stenkværn, der bevarer  en masse gode skal dele.


 
Inspirationen er hentet fra Sif Orellanas skønne madbog "Spilopper og stjerneskud".
 
Min varition:
6dl lunken vand
40g gær røres rundt
1 tskf. salt tilsættes
4-5 spsf skyr
3/4 dl olivenolie
cirka 150 g fuldkorns hvedemel
og cirka 400g sigtet hvedemel
æltes sammen.
Måske skal du bruge mere sigtet hvedemel.
Hæver i en time.
Derefter laves dejen til boller og hæver i 20 min.
 
Pensles med en blanding af æg og skyr.
Klippes nogle gange rundt i kandten
Bages ved 200grader i cirka 15 min.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg bliver så glad når i skriver en kommentar