Jul

Jul
Jul

søndag den 18. november 2012

Hjemmelavet gavekurv

 
Idag har jeg været til rund fødselsdag. Op til denne dag og hertil morgen, har jeg hygget mig med at lave en rigtig  hyggekurv til fødselaren.
Hyggekurven indeholder mest hjemmelavede lækkerier.
En af dem I kan se, er et hjemmebagt brød.
Det var det der blev bagt færdigt her til morgen.
Brødet har været 7 dage undervejs, og det ikke løgn. For først skulle jeg have lavet noget surdej, det tog de første 5 dage.
Jeg har denne gang valgt, at følge madfars.dk anvisninger på godt brød. Madfar lærte jeg at kende på "Kernesund families hjemmeside". Dengang hjemmesiden havde en sjov og spændende tid, hvor forskellige mennesker, der gik over til kernesund mad, skrev om deres oplevelser med det på siden. Her havde madfar en blog, nu har han sin egen blog.
Jeg er også blevet facebookven med madfar og følger med der. Herligt lige at kunne rådføre sig med en anden madnørd.
Madfar har en dejlig passion for mad og gider godt, at gøre lidt ekstra for at få noget god mad, det kan jeg godt lide.

Så først skal man lave en surdej, den finder du HER
Jeg gjord den fejl, at jeg de første dage havde glemt at lægge et viskestykke over skålen så der skete ikke rigtig noget. Det var klart, at der begyndte at ske noget da jeg fik det hen over skålen. Alligevel måtte jeg putte et lille bitte stykke gær i for at få lidt gang i bobleriet.

Videre til det brød jeg egentlig ville bage.
Jeg valgte et koldthævet hverdagsbrød også fra madfars blog.
Opskriften finder du HER
Her er en af de gange, hvor det er til hævning i min fine hævekurv. Kurven giver et flot mønster på brødet bagefter. Det overraskende er, at dejen skal koldhæve to nætter. En gang i skålen og en gang i hævekurven.


 
Til sidst kommer her, hvordan brødet ser ud som bagt.
 


Brødet minder mig i udsende, som de brød jeg så i et gammelt berømt bageri i Paris.
Her lå de hylde på hyld og vidnede om bagningens kunst. Et brød må godt både se godt ud, smage godt, og dufte godt. Det gør dette. Jeg har bagt det af Brugsens økologiske mel fra stenkværn.
Jeg bagte to brød, så vi hygger også herhjemme med et.
Da der både er rugmel og hvedemel i minder det lidt om et lyst rugbrød, eller madbrød, som det hedder.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg bliver så glad når i skriver en kommentar